کانال “مطالبات شهروندی همدان” نوشت: علت عدم وجود رای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در لایحه حمایت از زنان کشور چیست؟
مهدی کیانی در ادامه یادداشت خود آورده است: زنان در دین مبین اسلام همواره از جنبههای مختلف سیاسی، حقوقی، اجتماعی و درون دینی (اعتقادی، تاریخی و فقهی) مورد توجه بوده و از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده اند. قرآن کریم به عنوان کتاب مقدس مسلمانان بطور خاص، در موضوع زنان و احکام آنها سخنان بسیاری دارد و بر همین اساس سوره نساء از سورههای این کتاب آسمانی ویژه به زنان اختصاص دارد.
سوره ی مریم نیز دیگر سوره قرآن کریم است که به نام یک زن نامگذاری شدهاست، البته خداوند در این کتاب ارزشمند در ۱۹۶ آیه مستقیماً دربارهٔ زنان سخن گفتهاست ، از آفرینش نخستین زن (حوا) مشابه و همزمان با آفرینش نخستین مرد (آدم) توصیف شدهاست. دیدگاه قرآن و اسلام ناب محمدی (ص) نسبت به زنان همواره محل تأکید و توجه فراوانی بودهاست.
قرآن کریم به طور خاص در مورد زنان میگوید که مورد توجه باشند، به آنها ضرر نرسد و به آنها ظلم نشود. به طور ویژه به ظرافت و شرایط جسمی و موقعیتی ای که زن دارد، تاکید میکند. ضمن اینکه رهبر انقلاب نیز مطالبهی جدی در خصوص لزوم رفع ظلم از زنان دارند تا آنجا که در دیدار اخیرشان با مسئولان کشور مطالب متعددی را در این خصوص بیان میکنند و میفرمایند؛ حکومت اسلامی مدافع حقوق زنان است و رحمت و رأفت ویژه به زنان دارد، و این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.
از بیان این نکات مهم مشخص است که ایشان خیلی نگران هستند چرا قانونی که حمایتگر از زنان در جامعه اسلامی و در جمهوری اسلامی باشد، پیگیری نمیشد و به نتیجه نمیرسید.
حدود ۱۲ سال پیش نویس این کار به فرمان مقام معظم رهبری و با توجه به مطالبهای که ایشان مطرح کرده بودند تهیه شده، و آنچه رهبر انقلاب تاکید داشتند، رفع ظلم به زن است و ما میبینیم که حضرت آقا رفع ظلم به زن را در بسیاری از سخنرانیهایشان ذکر میکنند و خواهان این مهم هستند.
در همین راستا مجلس شورای اسلامی با تصویب لایحه “پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار” طی چهار دههی گذشته گام بزرگی را در حمایت از زنان برداشت
در حالی لایحه “پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار” در سکوت خبری و رسانهای در مجلس یازدهم به تصویب رسید که فی الواقع میتوان از آن به عنوان یکی از مهم ترین لوایح بعد از انقلاب اسلامی نام برد، که پس از رفت و برگشت ها و بازنگری های مختلف به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
در برخی سرفصلها به مسئله حمایتی و در برخی به آموزش و مهارت آموزی، مسائل فرهنگی و اجتماعی زنان توجه شده است. لذا نهادهای مختلف و دستگاههای اجرایی موظف شده اند که هر موضوع را متناسب با وظایف سازمانی در مقاطع مختلف در دستور کار داشته باشند.
در مجلس اما بودند برخی از نمایندگان که میگفتند چرا باید به زن به صورت ویژه نگاه شود؟ در حالی که اینگونه نیست، این نگاه دقیقاً اسلامی و قرآنی است و این نیست که، چون لایحه مربوط به زنان است پس حتما نگاه آن فمینیستی است.
درمیان نمایندگانی که نامشان در فهرست رأی دهندگان به لایحه مذکور قرار داشت، بودند نمایندگانی مانند آقای احمد حسین فلاحی نماینده مردم شریف همدان و فامنین در مجلس یازدهم که اثری از نام و رأی شان وجود نداشت.
از سوی دیگر متأسفانه مواضع تند و سخت گیرانهی اخیر ایشان در مورد «حجاب» باعث تامین محتوای چندین برنامه تلویزیونی و خبری رسانههای معاند گردید، که این موضوع زمینهی نگرانی همدانیها بهویژه بخش اعظمی از زنان و دختران همدانی را فرآهم آورده است و ممکن است شائبه و شایعه آنرا ایجاد کند که نگاه این نماینده مجلس به لایحه حمایت از «زنان» نیز مخالف بوده باشد و به این لایحه به عنوان یک سپر دفاعی غیرقابل نفوذ با وضع قوانین فمینیستی و نگاه ویژه به زن در کشور بنگرند.
در انتهای این یادداشت به نقل از کانال مطالبات شهروندی همدان آمده که: لذا از آقای فلاحی میخواهیم در این موضوع مهم و مطالبهی جدی شفاف سازی و روشنگری نمایند.