تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024
0

تولید هزار و ۵۶۹ تن کلـزا در شهرستان کرمانشاه

  • کد خبر : 1640
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
تولید هزار و ۵۶۹ تن کلـزا در شهرستان کرمانشاه

تولید هزار و ۵۶۹ تن کلـزا در شهرستان کرمانشاه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه از تولید بیش از هزار و ۵۶۹ تن کلزا در این شهرستان خبر داد‌.

 

 

کرمانشاه _ الوند_ ابراهیم دارایی در تشریح این خبر اظهار داشت: در سال زراعي جاري هزار و ۱۷۲ هکتار از اراضی این شهرستان به کاشت این محصول اختصاص یافته كه با توجه به شرايط آب و هوايي سال زراعي جاري و وقوع تنش دمايي در آذر ماه ۱۷۰ هکتار از مزارع کلزا این شهرستان دچار خسارت و کاهش عملکرد گردیده است.

 

وی با اشاره به مزایای کاشت این محصول در شهرستان کرمانشاه  گفت : کاشت محصول کلزا به دلیل اینکه یکی از کشت‌های با نياز آبي كم است و برداشت آن زمانی است که نیاز شدید دیگر محصولات کشاورزی به آب کشاورزی شروع می‌شود، مورد توجه آحاد کشاورزان و کارشناسان کشاورزی در این شهرستان قرار گرفته است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه یکی از عمده موارد مصرف این محصول را در کارخانجات روغن‌کشی ذکر کرد و افزود:‌ از آن جایی که دانه کلزا ۴۵ درصد روغن دارد حدود نیمی از وزن دانه کلزا می‌تواند در کارخانجات روغن‌کشی به روغن خوراکی تبدیل شود و از نظر اقتصادی نیز برای کشاورزان و صاحبان کارخانجات روغن‌کشی مورد توجه است.

 

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایل توجه به کاشت محصول کلزا افزایش ۲۵ درصد تولید مزارع گندم است، ادامه داد: با توجه به اینکه ریشه کلزا تا ۴۰ سانتیمتری زمین فرو می‌رود عملاً موجب شخم‌زنی زمین می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که مزارع گندم به میزان ۲۵ درصد افزایش عملكرد داشته باشد.

 

مهندس دارایی تصریح کرد: تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول صددرصد مکانیزه است و برای برداشت کلزا در این شهرستان از ۴۱ دستگاه کمباین( بومی و مهاجر) استفاده شده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه خاطر نشان کرد: این مدیریت در تأمین نهاده‌های مورد نیاز به ویژه تأمین بذر هیبرید خالص به میزان ۶ هزار كيلوگرم و توزیع آن در سطح شهرستان و همچنین تأمین نهاده‌های نظیر کود و سم، پشتیبانی فنی، بهزراعی و مدیریت عوامل خسارت‌زا موفق عمل کرده است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.sanatweekly.ir/?p=1640

برچسب ها