تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024
2

رفع کمبود “آنتی بیوتیک‌” و “سرم” در کرمانشاه از هفته آینده

  • کد خبر : 5401
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۲
رفع کمبود “آنتی بیوتیک‌” و “سرم” در کرمانشاه از هفته آینده

رفع کمبود “آنتی بیوتیک‌” و “سرم” در کرمانشاه از هفته آینده

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : مشکل کمبود انواع آنتی بیوتیک ها و سرم در داروخانه های استان از اواخر هفته آینده برطرف خواهد شد.

به گزارش الوند _دکتر مهدی مجرب در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمانشاه اظهار داشت :  کمبود سرم و آنتی بیوتیک در بازار دارویی استان، متوجه داروخانه های بخش خصوصی است و در بخش های دولتی و بیمارستانی کمبودی نداریم.

وی با اشاره به اینکه کمبود مقطعی این اقلام دارویی تنها مختص استان نیست و در سطح کشور وجود دارد، افزود : این مشکل در زمینه آنتی بیوتیک‌ها به کمبود مواد اولیه کارخانجات تولیدی مربوط می شود که خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته مواد اولیه به میزان کافی در اختیار این کارخانجات قرار گرفته و از اواخر هفته آینده مشکلات در این زمینه مرتفع می شود.

وی تصریح کرد: به طور قطع تا زمان افزایش تولید، تامین نیاز انبار و توزیع آن در سطح داروخانه ها، زمانی حدود یک تا دو هفته نیاز است و پس از آن کمبودها بطور کامل رفع خواهد شد.

دکتر مجرب در زمینه احتکار اقلام دارویی نیز گفت : برخی صحبت ها در خصوص احتکار این اقلام دارویی و … صحت ندارد، چرا که مشکل در بحث تولید است و نه توزیع ضمن اینکه با سامانه ای که در اختیار داریم روند توزیع به دقت در استان پایش شده و تحت نظارت است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد :کمبود سرم درحالی است که در شهریور ماه امسال میزان تولید کارخانجات سرم سازی کشور ۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است لیکن در تابستان امسال متاسفانه به دلیل بروز برخی بیماریهای این فصل که نیازمند استفاده از سرم بود، تا حدی تقاضا بالا رفت و همین امر موجب شد کمبودهایی را شاهد باشیم.

وی یادآورشد: در حال حاضر دولت برای رفع این کمبودها، واردات سرم را در دستور کار قرار داده و سهم استان نیز از این محموله وارداتی مشخص شده و به زودی کار توزیع آن در سطح داروخانه های استان صورت می گیرد که سهم استان در این حوزه محموله ۵۰ هزار عددی سرم است که از هفته آینده کار توزیع آن در سطح داروخانه های استان صورت می گیرد.

لینک کوتاه : https://www.sanatweekly.ir/?p=5401