تاریخ : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ 5 ربيع أول 1446 Sunday, 8 September , 2024
3
کاهش دغدغه گندمکاران

مهدی سروی: نرخ دولتی ، قیمت پایه است

  • کد خبر : 9314
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
مهدی سروی: نرخ دولتی ، قیمت پایه است
مهدی سروی: قیمت خرید گندم که از سوی دولت اعلام می شود در واقع یک قیمت پایه هم محسوب می شود.

علی رضایی
روزنامه نگار

در سال های گذشته همیشه کشاورزان به خصوص گندمکاران با مشکلات فراوانی در کنار زحماتی که برای تولید محصولات کشاورزی متحمل می شدند مواجه می شدند. یکی از آن‌ها تاخیر در واریز و یا قیمت نامناسب خرید گندم از گندمکاران بود. این موضوع موجب شده بود مشکلات آنها دو چندان شود. کشاورزان تا زمان دریافت پول محصولات شان دائم انتقاد می کردند که چرا پول زحمات شان به حساب شان دیر واریز می شود!؟ همین مسئله باعث شد که دولت های وقت سریع دست به کار شوند و قوانینی را ایجاد کنند. در خصوص این موضوع خبرنگار هفته نامه صنعت با مهدی سروی کارشناس محصولات کشاورزی و امنیت غذا مصاحبه ای انجام داد که در ادامه می خوانیم…

راجع به تضمین خرید یا تثبیت و تعیین قیمت محصولات کشاورزی این قانون سالهاست اجرا می شود توضیح دهید؟

در خصوص مطالبات گندمکاران و خرید تضمینی محصولات کشاورزی همیشه سئوال هست اما در اینجا لازم است که به صورت خلاصه به آن اشاره کرد؛ در حال حاضر شیوه کار این است که دولت بر اساس قانون خرید تضمینی محصولات زراعی از کشاورزان که در سال ۱۳۶۸ تصویب شد و این قانون در سال ۱۳۹۸ نیز اصلاح شد، یک سال بعد هم یعنی در سال ۱۳۹۹ این قانون ابلاغ و اجرا شد به این طریق بود که دولت هر سال باید در شروع فصل زراعی قیمت خرید تضمینی را اعلام کند و در زمان برداشت هم دولت باید سریع دست به کار شود و خریدار محصولات کشاورزی را با همان نرخی که قبلا اعلام کرده را از کشاورزان باشد.

در واقع تعیین نرخ محصولات کشاورزی یک قیمت پایه هم محسوب می شود، آیا این قانون در سایر کشورها هم اجرا می شود؟
ببینید سیاست خرید تضمینی محصولات کشاورزی در تمام دنیا به این صورت است که قیمتی که از سوی دولت اعلام می شود یک قیمت پایه هم محسوب می شود و حداقل ترین قیمتی که کشاورز می تواند محصولات زراعی خود را با کمترین ضرر به فروش برساند همین قیمتی است که سوی دولت اعلام می شود حال اگر در یک مقطع زمانی خریداری برای محصولات زراعی پیدا نشود کشاورز بعد از گذشت چندین ماه باز هم می تواند با قیمتی که دولت در ابتدای سال آن را علام کرده است محصولاتش را به فروش برساند. پس با اعلام این قیمت تضمینی که به صورت جهانی هم هست، محصولات زراعتی روی دست کشاورزان نمی ماند و تا حدودی هم متحمل ضرر نمی شوند. البته این سیاست در کشورهای مختلفی اجرا شده و نتیجه مفیدی هم داشته است. کشورمان هم هر سال این سیاست خرید تضمین محصولات کشاورزی را در دستور کار قرار می دهد.

درباره زمان پرداخت مطالبات کشاورزان که بعضی وقت ها دریافتی آنها به تاخیر می افتد هم توضیح دهید؟
در مورد پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان این است که چون در شش ماه اول سال، برداشت محصولات کشاورزی اتفاق می افتد پس دولت یا هر خریداری باید رقم زیادی در بازه زمانی مثلا ۳ الی ۴ ماه برای مطالبات کشاورزان در نظر بگیرند، مثلا در سال جاری در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ همت برای خرید گندم از کشاورزان پول لازم است که دولت باید برای پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران فراهم کند که در واقع باید در سه ماه محصولات را خریداری کند. البته پرداخت این رقم هنگفت هم مشکلات عدیده ای دارد و دولت ها معمولا برای تامین این رقم با مشکل مواجه می شوند. چون در این ایام هنوز بودجه ابلاغ نشده است یا اینکه چون ابتدای سال است هنوز فرایند های اداری به پایان نرسیده است.

لینک کوتاه : https://www.sanatweekly.ir/?p=9314

برچسب ها