تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024
4

نصب ۱۳۸ عدد پابند الکترونیکی در ۶ ماهه نخست سال جاری در کرمانشاه

  • کد خبر : 5641
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶
نصب ۱۳۸ عدد پابند الکترونیکی در ۶ ماهه نخست سال جاری در کرمانشاه

نصب ۱۳۸ عدد پابند الکترونیکی در ۶ ماهه نخست سال جاری در کرمانشاه

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه یکی از اقدامات انجام شده جهت کاهش جمعیت کیفری این استان را استفاده از  پابند الکترونیکی عنوان کرد و گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری مجموعا ۱۳۸ پابند الکترونیکی برای زندانیان استان نصب شده است.

به گزارش الوند _ پرویز توسلی‌زاده  درباره وضعیت اشتغال زندانیان و ایجاد بستر مناسب جهت مهارت آموزی و توانمندسازی زندانیان در زندان های استان کرمانشاه، اظهار داشت: در حال حاضر یک هزار و ۱۴۵ زندانی در سه بخش متفاوت دارای شغل و درآمد پایدار هستند به طوری که اشتغال زندانیان این استان در سه بخش « پای تخت، کارگاهی و اعزام به کار » تقسیم بندی می شود.

وی افزود: در اشتغال پای تخت زندانیان در سلول خود محصولاتی مانند صنایع دستی را تولید می‌کنند که در این بخش ۳۷۳ نفر مشغول به کار هستند و ۲۸۶ نفر در کارگاه های مختلفی مانند خیاطی، قالی بافی، فلزکاری، کابینت و ساعت سازی مشغول هستند و ۴۸۶ نفر هم براساس قراردادی که با پیمانکار بسته شده، در محل کار حاضر می‌شوند و حقوق مکفی دریافت می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه اقداماتی به منظور بهره گیری از مجازات های جایگزین حبس و استفاده محکومان از پابندهای الکترونیکی انجام و اجرایی شده است، گفت : در ۶ ماه نخست سال جاری مجموعاً ۱۳۸ عدد پابند الکترونیکی برای زندانیان استان نصب شده به نحوی  که در فروردین ماه ۱۵ عدد، اردیبهشت ماه ۲۲ عدد، خرداد ماه ۲۶ عدد، تیرماه ۲۱ عدد، مرداد ماه ۲۶ عدد و در شهریور ماه ۲۲ عدد بوده است.

توسلی زاده ادامه داد: مطابق مصوبات ستاد کاهش جمعیت کیفری استان جهت ترغیب همکاران قضایی مصوب شد هریک از شعب محاکم کیفری دو سطح استان وهمچنین دادگاه های حوزه های قضایی بخش در طول هر ماه حداقل ۱۵ فقره رأی با عنوان مجازات های جایگزین حبس، صادر کنند به نحوی که از آمار مزبور هر ماه یک رای مربوط به توبه و دو رای مربوط به پابند صادرکنند.

وی تصریح کرد: به منظور آگاهی قضات در زمینه بهره گیری از ارفاقات قانونی قوانین جزایی به ویژه پابند الکترونیکی دوره آموزشی توسط رئیس کل دادگستری استان برای قضات محاکم عمومی کیفری و انقلاب و دادسرای مرکز استان اجرا و برای حوزه های تابعه سطح استان بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شده است.

این مقام قضایی تاکید نمود : نظارت دادستان مرکز استان و شهرستان ها بر استفاده از تمامی ظرفیت های قانون آیین دادرسی کیفری بر مجموعه خود معمول شده و تأکیدات لازم در خصوص بازدید از زندان ها، ملاقات با زندانیان و اعمال مساعدت های قانونی در موافقت با پاپند الکترونیکی بعمل آمده است و آمار عملکردی ماهانه در این زمینه نیز بصورت مستمر مورد بررسی قرار می گیرد.

توسلی زاده یاد آور شد: در گذشته برخی آسیبها مربوط به عدم آشنایی کاربردی با تأسیسات حبس زدا و نهادهای ارفاقی و تاثیر اصلاحی آن بر بزهکار بوده است که با اقدامات آموزشی صورت گرفته و رصدهای آماری ماهانه بخش عمده ای از آن مرتفع و در همراه کردن هرچه بیشتر قضات در این زمینه تلاش شده است لذا در این زمینه از ظرفیت معاونت منابع انسانی به منظور آموزش علمی قضات در نهادینه کردن فرهنگ و سازوکار استفاده از تأسیسات ارفاقی حبس زدا و بررسی آثار آن در اصلاح بزهکار استفاده شده همچنین توجه و بهره برداری قضات از اینگونه نهادها در ارتقاء و نقل و انتقال آنان موثر واقع شده است.

وی بیان داشت : جلسات توجیهی برای مددکاران و شورای طبقه بندی زندان جهت ارسال درخواست های استفاده از پابند الکترونیکی انجام شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه بیان کرد: در راستای سیاست حبس زدایی دستگاه قضا و توجه ویژه به استفاده از نهادهای ارفاقی و رویکرد دادگستری استان مبتنی بر استفاده مطلوب قضات از نهادهای ارفاقی، تاکید شده قضات محاکم کیفری و انقلاب روش سختگیرانه ای در خصوص استفاده از نهادهای ارفاقی برای زندانیان در پیش نگرفته و به روند روز افزون آمار زندانیان، تراکم زندان ها، آسیب ها و معضلات دیگر توجه داشته باشند.

توسلی زاده خاطرنشان کرد: سعی کرده ایم در خصوص زندانیان متقاضی پابند که شرایط استفاده از آن را دارند پذیرش با سختگیری مواجه نشود و یا بعضاً ارسال نتیجه، به مقام پیشنهاد کننده طولانی نشود که بدین منظورمقرر شد در بررسی پیشنهادات قضات شعب اجرای احکام کیفری ضمن تسریع در پاسخ، نسبت به مساعدت به زندانیان و موافقت با پیشنهاد قاضی اجرا و شورای طبقه بندی زندان در خصوص زندانیانی که شرایط برخورداری از نهادهای ارفاقی را دارند عنایت ویژه صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://www.sanatweekly.ir/?p=5641